Een duik in de Nazca cultuur - Reisverslag uit Nazca, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Een duik in de Nazca cultuur - Reisverslag uit Nazca, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Een duik in de Nazca cultuur

Door: Bas en Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

04 Oktober 2015 | Peru, Nazca

Vanmorgen zijn we eerst over de Nazca-lijnen gevlogen. Dit zijn lijnen en figuren gemaakt door Naca-indianen tussen 200 voor en 900 na Chr. Je kunt ze eigenlijk alleen goed vanuit de lucht zien. Er zijn verschillende theorieën over het waarom van deze tekeningen, maar waarschijnlijk hebben ze een astronomische en religieuze betekenis gehad.

We zouden eigenlijk al ’s morgens vroeg vliegen, maar vanwege mist werd het enkele uren later voordat we in het kleine vliegtuigje stapten (4 passagiers, 2 piloten). Op de foto lachen we nog, maar in de lucht verging ons dat wel. We maakten allerlei bochten, er was veel turbulentie en we werden dan ook al snel behoorlijk misselijk. Ik (Sharan) zelfs zo erg dat het ontbijt er weer uit kwam (gelukkig wel in het daarvoor bestemde zakje). Gaaf en mooi om te doen, maar wel een zogenaamde ‘eens-en-nooit-meer-ervaring’.

’s Middags zijn we samen met twee Colombiaanse meisjes naar de Chauchilla begraafplaats geweest. Op deze vlakte begroeven de Nazca’s hun doden. Belangrijke mensen werden gemummificeerd en zittend begraven samen met allerlei spullen voor het hiernamaals (aardewerk, goud, eten etc). Plunderaars zijn hier jarenlang hun gang gegaan en veel dingen zijn dan ook verdwenen/vernield, maar enkele mummies zijn verrassend goed bewaard gebleven.

We sloten de dag af met een bezoek aan Cahuachi, dat is zeg maar het Vaticaan van de Nazca cultuur. In allerlei gebouwen, waaronder piramides, woonden priesters en er werden allerlei religieuze ceremonies gehouden.

• 04 Oktober 2015 - 09:45

Lisanne:

Now you see the hands on your left, now you see the hands on your right... Now you see the monkey on your left, and now you see the monkey on your right :-)

• 04 Oktober 2015 - 17:41

Bas En Sharan :

Idd zo was het. En sharan zegt: And now I see the barfbag in front of me ;-)

• 04 Oktober 2015 - 17:47

Car:

Handen??? Ik zie er een vogeltje in!

• 06 Oktober 2015 - 20:59

Petra: