De navel van de wereld - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu De navel van de wereld - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

De navel van de wereld

Door: Sharan en Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

13 Oktober 2015 | Peru, Cuzco

We zitten inmiddels in Cusco, de stad die de Inca’s zagen als ‘de navel van de wereld’ (ofwel het centrum van de aarde). De stad ligt op zo’n 3400 meter hoogte in het zuidoosten van Peru. Het is de hoofdstad van het Rijk van de Inca’s geweest, voordat de stad in de 16e eeuw door de Spanjaarden werd veroverd (en verwoest). Ze bouwden koloniale gebouwen en kerken vaak op de muren van de Inca-tempels. Typisch is dat de Inca-muren vaak overeind bleven staan tijdens de aardbevingen die dit gebied regelmatig troffen en dat de Spaanse bouwwerken wel instortten.

We hebben vandaag lekker door deze bijzondere stad gewandeld. Omdat Cusco de uitvalsbasis naar Machu Picchu is, zijn hier veel toeristen, maar daar heeft de charme van de stad niet direct onder te lijden: het is een waar openluchtmuseum!

We zijn ook nog naar de lokale markt geweest, waar je alles kunt kopen wat je zoekt en ook vooral dat wat je niet zoekt… Fruit, groenten, vlees (alle, maar dan ook echt alle delen van diverse dieren), kleding, allerlei spulletjes die te maken hebben met bijgeloof etc.
Rondom de markt gebeurt ook alles op straat; je kunt er je schoenen laten poetsen, je laten wegen, stukken ananas uit een kruiwagen kopen, vrouwen zitten er aardappelen te schillen, te breien, te bedelen, verkopen zelfgemaakte cake, je kunt er drinken uit tonnen kopen (dat je ter plekke op moet drinken, want de beker wordt weer voor de volgende klant gebruikt) enz. Echt een plek waar wij vooral kijken en de lokale mensen van alles doen!

’s Avonds hebben we lekker gegeten met uitzicht op het centrale plein en daarna zijn we nog even langs het Pisco museum geweest (Pisco is de nationale drank van Peru, een beetje een soort Grappa). Museum is een groot woord, het is meer een bar, maar je kunt er wel leuk een lekker drankje doen! Tot slot nog onze schone kleren opgehaald bij de wasserette, dus we kunnen er weer helemaal tegenaan.

Tags: cusco, inca, pisco