Paaseiland - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Paaseiland - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Paaseiland

Door: Bas en Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

23 Oktober 2015 | Chili, Hanga Roa

De hoogste tijd voor een nieuwe blog, want we hebben drie fantastisch dagen (4 nachten) op Paaseiland doorgebracht!

Om bij het begin te beginnen: Vanuit Cusco (Peru) zijn we via La Paz (Bolivia) en Iquique (Chili) naar Santiago de Chile gevlogen. Hier hebben we in een hotel vlakbij het vliegveld overnacht. De volgende dag zijn we naar Paaseiland gevolgen (in +- 5 uur). Hier werden we warm verwelkomd met een traditionele bloemenkrans! We slapen in een soort bed&breakfast, een gebouwtje bij iemand in de achtertuin (kamer met bed, tafeltje, badkamer en een aparte uitgang via de tuin) en ontbijt is bij de mensen binnen.

Paaseiland ligt ontzettend afgelegen, heeft een driehoekige vorm, is 25 kilometer lang en zo’n 12 kilometer breed. De oorspronkelijke bewoners hebben een Polynesisch uiterlijk en hebben een hele rijke cultuur. Het meest bekende voorbeeld hiervan zijn de grote standbeelden (moai).

De eerste Europeaan die hier kwam was een Nederlander (jawel!), genaamd Jacob Roggeveen in 1722. Zo’n 50 jaar later kwam James Cook en hij beschreef als eerste dat veel standbeelden waren omgegooid (vanwege onderlinge stammenoorlogen). Vanaf 1862 kwam er slavernij, missionariswerk en sinds 1888 behoort het tot Chili. De mensen zijn nog erg trots op hun achtergrond en tradities worden levendig gehouden, maar de levenswijze is vandaag de dag vrij westers (weliswaar op een laag tempo :-)).

Het eiland kent diverse vulkanen, sowieso op alle drie de punten en daartussen zit voornamelijk heuvelachtig grasland. De kusten bestaan uit (lava)rotsen, maar er zijn ook een paar zandstrandjes. Het eiland heeft één stadje en dat is Hanga Roa, hier vind je ook de belangrijkste faciliteiten: restaurants, supermarktjes, winkeltjes etc. Het zijn eigenlijk maar een paar straten, maar alles is er op zich wel. Er zijn hier auto’s, maar veel mensen rijden ook op een crossmotor, paard of mountainbike. Op het eiland zijn maar een paar wegen, de belangrijkste zijn geasfalteerd en er zijn ook nog wat zandpaden.Buiten Hanga Roa lopen de meeste paarden en koeien los, in het stadje zelf kuieren de honden over straat.

Veel beelden zijn door de oorspronkelijke bewoners zelf omgegooid, maar ook aardbevingen en tsunami’s hebben een negatieve invloed gehad op de beelden. Gelukkig zijn er veel weer rechtop gezet/gerestaureerd, zodat die weer te bewonderen zijn. Je komt overigens ook nog best veel liggende exemplaren tegen. De beelden variëren in grootte van 2 tot 10 meter en staan met hun rug naar de zee. Over hoe ze op hun plaats gezet zijn bestaan veel theorieën.

De eerste dag hebben we Hanga Roa en omgeving te voet verkend. We zijn naar het historisch museum geweest, hebben onze eerste beelden gezien, het kerkhof, de kerk, het haventje en de voornaamste straten met restaurantjes en winkeltjes.

De tweede dag hebben we twee quads gehuurd en zijn we het grootste deel van het eiland over gereden. Eerst langs de oostkust en later langs het binnenland weer terug. Een supermooie route, waar we erg van hebben genoten. Onderweg hadden we vaak prachtige uitzichten, kwamen we veel beelden tegen, zijn we een van de vulkanen op geweest en zijn we gestopt bij een mooi zandstrand. ’s Avonds zijn we heel lekker uit eten geweest en daarna naar een aantal beelden gereden om de zon daar onder te zien gaan in de zee.

De derde dag hadden we ’s morgens nog de quads en zijn we een andere vulkaan op gereden. Ook deze krater zag er supermooi uit en bovenop was een historisch dorp met uitzicht over twee eilanden die een belangrijke rol speelden in een oud ritueel (birdman). ’s Middags was Bas helaas wat ziek en heb ik (Sharan) van de nood een deugd gemaakt en ben gaan shoppen :-)

Dadelijk vliegen we -met een beetje pijn in het hart- weer terug naar Chili, waar we de laatste dagen van onze vakantie zullen doorbrengen in Santiago.

• 26 Oktober 2015 - 12:56

Bas En Sharan :

Niet alle foto's van Paaseiland blijken te worden weergegeven onder het verslag. Klik voor alle (30) foto's die we geüpload hebben op de optie "foto's" in het keuzemenu links op de pagina (in het rijtje: reisdetails, reisverslagen, foto's, video's).