Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: Bas en Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

07 Oktober 2015 | Peru, Arequipa

We hebben de westkant en woestijn van Peru achter ons gelaten en zitten nu in het zuiden van het land, in de bergstad Arequipa. Het is de derde stad van Peru en ligt op 2325 meter boven zeeniveau. We hebben het de eerste dag hier rustig aan gedaan, niet in de laatste plaatst vanwege de 10 uur durende rit in de nachtbus van Nazca naar Arequipa, maar ook vanwege het hoogteverschil en de kans op hoogteziekte.

Ons hotel ligt zeer gunstig, vlakbij het centrale plein Plaza de armas en het Santa Catalina klooster. Hier zijn we dan ook onder andere op onze tweede dag in Arequipa heen geweest. In het midden van het plein staat een oude fontein en het is omringd door allerlei mooie gebouwen. Helaas staat de grote kathedraal momenteel in de steigers. Aan de buitenkant zijn allerlei winkeltjes en cafeetjes en het is een prima plek om mensen te kijken!

Het Santa Catalina klooster is enorm (20.000 m2), een klein dorpje op zich, met kleurrijke straatjes. Het is gebouwd in 1580 en de dochters van rijke families werden hierheen gestuurd. Het was volledig afgesloten van de buitenwereld. Je waant je echt even terug in de tijd hier.

We zijn ook naar een museum geweest waar een van de grootste archeologische schatten van Peru te zien is, een mummie met de naam Juanita. Een meisje dat ongeveer 500 jaar geleden op 12-jarige leeftijd geofferd is en pas 20 jaar geleden bevroren is teruggevonden bij een vulkaan. Haar lichaam bleek op natuurlijke wijze te zijn gemummificeerd en daarom heel goed bewaard gebleven.
In het museum krijg je eerst een film te zien waarin haar vermoedelijke verhaal en ontdekking weergegeven wordt. Het museum zelf is niet heel groot en heel donker (om de mummie niet te beschadigen), maar er zijn diverse displays waarin je allerlei beeldjes, textiel en potten kunt bewonderen die ook op de berg gevonden zijn. Helemaal achterin ligt in een glazen diepvries de kleine Juanita! Je mag er geen foto’s maken, maar als je haar wilt zien en/of er meer over wilt lezen, dan is dit een interessante website: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volkeren/70736-wonderen-en-mysteries-van-de-andes-juanita-de-ijs-maagd.html

Op onze laatste dag in Arequipa hebben we een wandeltour gedaan. Het concept is dat studenten je de stad laten zien en dat je ze dan na afloop betaalt wat jij vindt dat het waard was. We hadden een zeer kundige gids die ons in 3 uur tijd van alles heeft laten zien en interessante informatie vertelde. Ook echt lokale dingen waar je anders zelf niet zou komen en informatie die niet in de reisgids staat. Echt een aanrader!

• 07 Oktober 2015 - 08:21

Jan:

Toch mooi dat ze daar voor jou warme choco hebben !!! Hahaha
    Enjoy!